zgoda
Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Możesz samodzielnie decydować o tym czy, jakie i przez jakie witryny pliki cookie mogą być zamieszczana na Twoim urządzeniu. Przeczytaj: jak wyłączyć pliki cookie. Szczgółowe informacje na temat wykorzystania plików cookie znajdziesz w Polityce Cookie.

 

WYMAGANIA NA OCENY 

W KLASIE PIERWSZEJ Z DZIAŁU POWIETRZE.

 

Na ocenę dopuszczającą uczeń powinien:

- wiedzieć, że powietrze jest mieszaniną jednorodną gazów (pierwiastków i związków chemicznych),

- wymienić pięć składników powietrza,

- opisać właściwości powietrza,

- wymienić właściwości fizyczne i chemiczne tlenu,

- znać zastosowania tlenu oraz jego rolę w przyrodzie,

- opisać, jak spalały się: magnez, siarka i  węgiel w powietrzu, a jak w tlenie,

- wiedzieć z jakich z jakich substratów można otrzymać: tlen, wodór, dwutlenek węgla,

- wiedzieć, że tlen podtrzymuje spalanie, a dwutlenek węgla nie,

- dokończyć słowny zapis przebiegu reakcji pierwiastków z tlenem, odczytać go,  wskazać pierwiastki i związki chemiczne,

- wiedzieć, co to jest: substrat, produkt, reakcja chemiczna, tlenek,

- określić typ reakcji na podstawie jej słownego zapisu,

- wskazać substraty i produkty w słownym zapisie przebiegu reakcji,

- wymienić naturalne i sztuczne źródła zanieczyszczeń powietrza,

- zaproponować, co można zrobić aby ograniczyć ilość zanieczyszczeń w powietrzu,

- znać wzór na gęstość substancji i opisać go (podać, co oznaczają:  m, V, d).

 

Na ocenę dostateczną uczeń powinien:

- wiedzieć, co to jest: utlenianie, spalanie, reakcja syntezy, analizy, wymiany,

- wiedzieć czemu gazy szlachetne zawdzięczają swoją nazwę,

- wymienić substancje, z których można otrzymać tlen (w przemyśle i laboratorium), 

- podać skład procentowy powietrza,

- zapisać słownie przebieg reakcji łączenia się pierwiastków z tlenem, odczytać zapis słowny przebiegu reakcji łączenia się pierwiastków z tlenem,

- zapisać słownie przebieg reakcji analizy (np. tlenku rtęci (II)), odczytać zapis słowny przebiegu reakcji analizy,

- opisać zachowanie płonącego łuczywka i płonącego magnezu w dwutlenku węgla i tlenie,

- wymienić właściwości fizyczne: dwutlenku węgla, azotu i wodoru,

- znać sposoby identyfikacji (rozpoznawania) tlenu, wodoru, dwutlenku węgla,

- opisać, w jaki sposób na lekcji wykrywaliśmy tlen w powietrzu,

- wymienić rodzaje zanieczyszczeń powietrza, podać po cztery przykłady takich zanieczyszczeń,

- obliczyć objętość tlenu lub azotu w pomieszczeniu o podanych wymiarach,

- oraz wymagania na oceny niższe.

 

Na ocenę dobrą uczeń powinien:

- podać definicje reakcji: endoenergetycznej oraz egzoenergetycznej,

- podać przykłady reakcji endoenergetycznej oraz egzoenergetycznej,

- wiedzieć jak można otrzymać dwutlenek węgla, tlen, wodór – opisać odpowiednie doświadczenia (podać przebieg doświadczenia, obserwacje, wnioski),

- na podstawie doświadczeń dotyczących właściwości składników powietrza formułować obserwacje i wnioski,

- podać różnice między: utlenianiem a spalaniem,

- opisać przebieg doświadczeń wykazujących obecność tlenu, wody i dwutlenku węgla w powietrzu (robionych w czasie lekcji lub zadanych do domu) - podać przebieg doświadczenia, obserwacje, wnioski,

- określić właściwości chemiczne dwutlenku węgla, azotu i wodoru,

- znać gazy zaliczane do gazów szlachetnych ,

- wiedzieć  do czego służą: azot,  dwutlenek węgla, gazy szlachetne,

- wymienić zastosowania tlenków: wapnia, żelaza, glinu,

- opisać na czym polega powstawanie dziury ozonowej, zaproponować sposoby zapobiegające jej powiększaniu, wiedzieć jak chronić się przed nadmiarem promieniowania ultrafioletowego,

- podać skutki zanieczyszczeń powietrza,

- wykonywać zadania podobne do tych z lekcji powtórzeniowej,

- obliczyć masę, gęstość lub objętość dowolnego gazu,

- obliczyć masę tlenu lub azotu w pomieszczeniu o podanych wymiarach,

- oraz wymagania na oceny niższe.

 

Na ocenę bardzo dobrą uczeń powinien:

- definiować pojęcia: dziura ozonowa, kwaśne deszcze, efekt cieplarniany, smog,

- wiedzieć, kiedy powstają tlenki metali, a kiedy tlenki niemetali,

- podać przykłady tlenków metali i niemetali,

- opisać obieg tlenu  i dwutlenku węgla w przyrodzie,

- zapisać słownie przebieg reakcji wymiany i odczytać go

- zaplanować i opisać doświadczenie pozwalające wykryć dwutlenek węgla w powietrzu wydychanym z płuc - podać: przebieg doświadczenia, przewidywane obserwacje i wniosek,

- zaproponować doświadczenie potwierdzające skład chemiczny dwutlenku węgla i opisać je ( podać:  przebieg doświadczenia, przewidywane obserwacje i wniosek),

- zaproponować doświadczenie będące reakcją analizy, syntezy, wymiany, endoenergetyczną lub egzoenergetyczną i opisać je podając: przebieg doświadczenia, przewidywane obserwacje i wniosek,

- wymienić zastosowania wodoru,

- podać, gdzie występuje azot,

- wiedzieć, dlaczego gazy szlachetne stosuje się w tzw. neonówkach,

- oraz wymagania na oceny niższe.

 

Na ocenę celującą uczeń powinien:

- dokonywać  trudnych obliczeń na podstawie znajomości składu procentowego powietrza i właściwości substancji,

- wiedzieć, co to są: reakcje utleniania i redukcji, utleniacz i reduktor,

- w reakcjach utleniania i redukcji wskazać utleniacz, reduktor, utlenianie, redukcję,

- zidentyfikować substancje, mając podane o nich informacje cząstkowe,

- definiować pojęcia: smog kwaśny i fotochemiczny, „suchy lód”,   higroskopijność, mieszanina piorunująca, woda wapienna, 

- scharakteryzować ozon,

- udowodnić, że woda jest związkiem tlenu z wodorem.

- wiedzieć z jakimi wydarzeniami kojarzą się następujące nazwiska: Z. Wróblewski, K. Olszewski, J. Priestley, J. Oczapowski, A. Lavoisier, D. Rutherford, H. Cavendish,

- oraz wymagania na oceny niższe.

Facebook Like Box Slider