Kim jest Rzecznik Praw Ucznia?
Rzecznik Praw Ucznia to nauczyciel obdarzony zaufaniem i wybrany przez społeczność uczniowską w drodze tajnego głosowania. Rzecznik Praw Ucznia podejmuje przede wszystkim działania na rzecz zapewnienia uczniom warunków do pełnego i harmonijnego rozwoju, poszanowania ich godności i podmiotowości. Stoi na straży praw ucznia, a w szczególności:
·prawa do bezpiecznej nauki,
·prawa do życia bez przemocy i poniżania,
·prawa do swobodnej i kulturalnej wypowiedzi,
·prawa do rzetelnej informacji,
·prawa do równego traktowania wobec prawa,
·prawa do swobodnego wyrażania swoich przekonań,
·prawa do stowarzyszania,
·prawa do prywatności,
·prawa do swobodnej myśli, sumienia i wyznania,
·prawa do składania skarg i wniosków.
I. Rola Rzecznika Praw Ucznia:
·propagowanie praw ucznia i dziecka,
·reprezentowanie interesów uczniów na posiedzeniach Rady Pedagogicznej,
·współpraca z Samorządem Uczniowskim w zakresie upowszechniania praw i obowiązków ucznia,
·mediacja miedzy stronami konfliktu,
·doradzanie w sytuacjach konfliktowych,
·kwestionowanie niewłaściwych decyzji prawnych dotyczących ucznia oraz gromadzenie dokumentacji o przypadkach łamania jego praw,
·stanie na straży praw ucznia określonych w Statucie Szkoły, WSO, Konwencji o Prawach Dziecka,
·podejmowanie współpracy z Samorządem Uczniowskim, wychowawcami, dyrektorem szkoły w przypadku wystąpienia sporu,
·interwencja w razie naruszania podstawowych praw ucznia i udzielanie pomocy zgodnie z ustalonym trybem postępowania.
II. Podstawowe obowiązki Rzecznika Praw Ucznia:
·znajomość aktów prawnych dotyczących społeczności uczniowskiej,
·przyjmowanie skarg i wniosków uczniów na temat naruszeń ich praw,
·dokonywanie analizy i oceny przestrzegania i poszanowania praw ucznia w szkole,
·informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia,
·zajmowaniesięprzypadkami naruszania praw ucznia w szkole,
·mediacja między członkami społeczności szkolnej w sprawach naruszania praw ucznia,
·wspomaganie działań uczniów podczas dochodzenia ich praw,
·kontrolowanie realizacji rozwiązania spraw spornych.
Każdy uczeń, który ma problem z nieprzestrzeganiem jego praw przez dowolny podmiot w szkole, lub problem natury osobistej, może zwrócić się bezpośrednio do rzecznika z przekonaniem, że jego autorytet i godność nie zostaną urażone. Dotyczy to również drugiej strony konfliktu.
III. Rzecznik Praw Ucznia przy wykonywaniu swoich zadań kieruje się:
·zasadą dobra ucznia - wszystkie działania podejmuje w najlepiej rozumianym interesie ucznia,
·zasadą równości - troszczy się o ochronę praw i dobro każdego ucznia,
·zasadą poszanowania praw i odpowiedzialności obojga rodziców – szanuje autonomię rodziny i ingeruje tylko w szczególnie uzasadnionych przypadkach .
IV. O czym uczeń wiedzieć powinien:
·uczeń ma prawo do składania skargi w przypadku naruszenia praw ucznia,
·skargi składa do szkolnego rzecznika praw ucznia,
·rzecznik powinien rozpatrzyć skargę nie później niż w ciągu 30 dni,
·uczeń nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia skargi,
·wszelkie informacje uzyskane przez rzecznika w toku postępowania mediacyjnego stanowią tajemnicę służbową,
·rzecznik praw ucznia ma prawo i możliwość aktywnie ingerować w każdym przypadku, gdy naruszane zostaną prawa ucznia lub prawa dziecka,
·podstawą działania rzecznika praw ucznia jest Statut Szkoły, a w uzasadnionych przypadkach Konwencja Praw Dziecka.
V. Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń - nauczyciel:
·zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
·podjęcie mediacji ze stronami,
·zasięgnięcie opinii pedagoga ,
·wystąpienie do Dyrektora Szkoły o podjęcie decyzji w sprawie, w przypadku trudności z rozstrzygnięciem sporu.
VI. Rzecznik Praw Ucznia może:
- zwrócić się do Dyrektora Szkoły i innych organów funkcjonujących w szkole o złożenie pisemnych wyjaśnień celem uzyskania niezbędnych informacji w danej sprawie,
- zwrócić się do właściwych organów, w tym organu prowadzącego szkołę, Rzecznika Praw Dziecka, Rzecznika Praw Obywatelskich lub innych organizacji i instytucji o podjęcie na rzecz dziecka działań z zakresu ich kompetencji, po wcześniejszej konsultacji z dyrektorem szkoły i pedagogiem szkolnym.