zgoda
Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Możesz samodzielnie decydować o tym czy, jakie i przez jakie witryny pliki cookie mogą być zamieszczana na Twoim urządzeniu. Przeczytaj: jak wyłączyć pliki cookie. Szczgółowe informacje na temat wykorzystania plików cookie znajdziesz w Polityce Cookie.

 

DZIAŁ: WODOROTLENKI (strony 59-83 podręcznik)

            Na ocenę dopuszczającą uczeń powinien:

-          znać definicje: wodorotlenku i zasady,

-          wiedzieć jakie ładunki mają kation i anion,

-          zapisać wzory sumaryczne wodorotlenków: sodu, potasu, magnezu, wapnia, żelaza (II), żelaza (III),    miedzi (I), miedzi (II), glinu lub mając podane wzory wymienionych wodorotlenków podać ich nazwy,

-          zapisać wzór ogólny wodorotlenków i opisać go ( wiedzieć co oznacza M, -OH, n),

-          w dowolnym wzorze wodorotlenku wskazać grupę wodorotlenową ,

-          wybrać wzory wodorotlenków spośród innych wzorów (np. kwasów, tlenków),

-          znać barwę wskaźników ( uniwersalnego papierka wskaźnikowego, fenoloftaleiny, wywaru z czerwonej kapusty ) w zasadach,

-     podać słownie metody otrzymywania  wodorotlenków rozpuszczalnych w wodzie czylizasad (np.   metal + woda   =  zasada  + wodór),

-          wymienić właściwości wodorotlenków: sodu i potasu,

-          wskazać substraty i produkty w równaniach reakcji,

-          określić typ reakcji (synteza, wymiana, analiza) na podstawie równań reakcji,

-          wiedzieć, jak należy bezpiecznie obchodzić się z substancjami do udrażniania rur,

-          wymienić rodzaje odczynu,

-          wiedzieć jaki odczyn mają zasady, a jaki kwasy,

-          obliczyć masę cząsteczkową dowolnego wodorotlenku,

-          ustalić stosunek masowy pierwiastków w dowolnym wodorotlenku,

-          obliczyć stężenie procentowe roztworu wodorotlenku (przy podanej ms, mr lub ms i mw).

 

Na ocenę dostateczną uczeń powinien:  

-          umieć wymagania na ocenę dopuszczającą,

-          umieć tworzyć wzory i nazwy dowolnych wodorotlenków,

-          ustalić wartościowość metalu w wodorotlenku na podstawie wzoru sumarycznego,

-          wiedzieć co to jest odczyn roztworu i skala pH,

-          wskazać jony decydujące o odczynie zasadowym,

-          umieć zapisać równania reakcji otrzymywania wodorotlenków w reakcji tlenków metali z wodą ,

-          zapisać równania dysocjacji zasad oraz podać nazwy powstałych jonów,

-          podać definicję zasady jako substancji dysocjującej na kationy metalu i aniony wodorotlenkowe,

-          wiedzieć jak należy postępować, by bezpiecznie rozpuścić wodorotlenek w wodzie,

-          znać właściwości i zastosowania wodorotlenku wapnia,

-          znać zastosowania wodorotlenków sodu i potasu,

-          wiedzieć, dlaczego wodorotlenek sodu stosuje się w środkach do udrażniania rur,

-          wiedzieć, dlaczego wodorotlenku sodu nie przechowuje się w szklanych naczyniach,

-          wiedzieć, jaka właściwość wodorotlenku wapnia decyduje o stosowaniu go do dezynfekcji pomieszczeń sanitarnych i bielenia drzew,

-          obliczać zawartość procentową (procent masowy) pierwiastków w wodorotlenkach,

-          rozwiązywać zadania związane z gęstością roztworu zasad (np. obliczyć masę roztworu przy podanej gęstości i objętości),

-   rozwiązywać zadania dotyczące stężenia procentowego roztworów zasad (obliczyć ms, mr).

 

Na ocenę dobrą uczeń powinien:

-          umieć wymagania na niższe oceny,

-          opisać jak przebiegały reakcje: sodu z wodą oraz tlenku wapnia z wodą (sprzęt i szkło, odczynniki, przebieg doświadczenia, obserwacje, wnioski),   

-          ze wzorów tlenków wybrać wzory tlenków zasadowych, 

-          spośród wielu metali i tlenków metali, wybrać te, które przereagują z wodą dając zasady,

-          zapisać równania reakcji otrzymywania wodorotlenków w wyniku reakcji metali z wodą,

-          podać przyczyny odczynu kwasowego, obojętnego lub zasadowego,

-          na podstawie odczynu podać wartość pH (większe, równe, mniejsze od siedmiu),

-          na podstawie wartości pH określić odczyn roztworu,

-          wiedzieć, gdzie i dlaczego w życiu codziennym wykorzystuje się znajomość odczynu (np. w rolnictwie – dlaczego?),

-          podać różnice między zasadą a wodorotlenkiem,

-          zaproponować przebieg doświadczenia pozwalającego zbadać pH lub odczyn wybranych kwasów lub zasad (przebieg doświadczenia, obserwacje, wnioski),

-          do przedstawionego w formie graficznej (rysunek) doświadczenia zapisać obserwacje i wniosek,

-          obliczyć zawartość (w gramach) poszczególnych pierwiastków w określonej ilości wodorotlenku,

-          obliczyć jaka masa wodorotlenku zawiera podaną ilość gramów danego pierwiastka,

-          umieć rozwiązać zadanie związane ze stężeniem procentowym i gęstością roztworów wodorotlenków.

 

Na ocenę bardzo dobrą uczeń powinien:

-          umieć wymagania na niższe oceny,

-          wiedzieć jaką substancję i dlaczego nazywamy sodą żrącą lub sodą kaustyczną,

-          wiedzieć, jakie wodorotlenki stosuje się jako leki przeciw nadkwasocie żołądka,

-          wiedzieć co to jest zasada amonowa i jak można ją otrzymać,

-          wiedzieć co to jest i do czego służy woda wapienna,

-          wiedzieć, na czym polega gaszenie wapna palonego,

-          wiedzieć, co to jest wapno gaszone,

-          podać przykłady zastosowania skali pH,

-          wiedzieć co zrobić, by wartość pH roztworu zmalała lub wzrosła,

-          zapisać wnioski do obserwacji lub obserwacje do wniosków w doświadczeniach, których celem jest zbadanie odczyn substancji z najbliższego otoczenia,

-          zaproponować przebieg doświadczenia pozwalającego otrzymać rozpuszczalny w wodzie wodorotlenek (przebieg doświadczenia, obserwacje, wnioski),

-          zaproponować przebieg doświadczenia pozwalającego odróżnić kwas od zasady (podać przebieg doświadczenia, obserwacje, wnioski),

-          umieć zapisywać równania reakcji do schematów (chemografów),

-          uzupełniać luki w równaniach reakcji dotyczących wodorotlenków,

-          podać ilość jonów, kationów lub anionów powstałych podczas dysocjacji zasad,

-          umieć rozwiązywać różne zadania.

 

Na ocenę celującą uczeń powinien:

-          umieć wymagania na niższe oceny,

-          znać właściwości i zastosowanie zasady amonowej,

-          zapisać równanie dysocjacji elektrolitycznej zasady amonowej,

-          wiedzieć co to jest mleko wapienne, wapno palone,

-          umieć rozwiązywać trudne zadania dotyczące kwasów i wodorotlenków.

 

 

Facebook Like Box Slider