zgoda
Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Możesz samodzielnie decydować o tym czy, jakie i przez jakie witryny pliki cookie mogą być zamieszczana na Twoim urządzeniu. Przeczytaj: jak wyłączyć pliki cookie. Szczgółowe informacje na temat wykorzystania plików cookie znajdziesz w Polityce Cookie.

 

DZIAŁ: KWASY

 

                Na ocenę dopuszczającą uczeń powinien:

-          podać nazwy, napisać wzory sumaryczne i strukturalne kwasów: solnego, siarkowodorowego, azotowego(V), siarkowego (VI), fosforowego (V), węglowego, siarkowego (IV),

-          zapisać wzór ogólny kwasów, wiedzieć co oznaczają we wzorze: H, R, m,

-          w dowolnym wzorze kwasu zaznaczyć resztę kwasową i określić jej wartościowość,

-          opisać właściwości kwasów: siarkowego (VI), azotowego (V), solnego,

-          wybrać wzory kwasów spośród innych wzorów,

-          podkreślić wzory kwasów tlenowych lub beztlenowych,

-          znać barwę wskaźników ( uniwersalnego papierka wskaźnikowego, fenoloftaleiny, oranżu metylowego, wywaru z czerwonej kapusty ) w kwasach,

-          opisać słownie metody otrzymywania kwasów (czyli: kwasy tlenowe otrzymujemy w wyniku reakcji ……),

-          wskazać przykłady szkodliwego działania kwaśnych opadów na środowisko,

-          wiedzieć co to są  elektrolity, nieelektrolity, jon, kation, anion, dysocjacja jonowa,

-          podać na co dysocjują wszystkie kwasy,

-          obliczyć masę cząsteczkową dowolnego kwasu,

-          ustalić stosunek masowy pierwiastków w dowolnym kwasie,

-          obliczyć stężenie procentowe roztworu kwasu (przy podanej ms, mr lub ms i mw).

 

Na ocenę dostateczną uczeń powinien:  

-          umieć wymagania na ocenę dopuszczającą,

-          podać definicję kwasów,

-          podać nazwy i wzory pozostałych kwasów beztlenowych poznanych na lekcji,

-          podać przykłady kwasów tlenowych i beztlenowych,

-          znać zastosowania kwasów: solnego, siarkowego (VI), azotowego (V),

-          opisać właściwości kwasów: siarkowego (IV), siarkowodorowego, fosforowego (V), węglowego,

-          zapisać równania dysocjacji kwasów: solnego, siarkowodorowego, azotowego(V), siarkowego (VI), fosforowego (V), węglowego, siarkowego (IV),oraz podać nazwy powstałych jonów,

-          podać przykłady elektrolitów i nieelektrolitów,

-          napisać równania reakcji otrzymywania kwasów tlenowych przez działanie wody na tlenki niemetali (azotowego (V), siarkowego (VI), węglowego ),

-          napisać równania reakcji otrzymywania kwasów beztlenowych,

-          opisać jak powstają kwaśne deszcze,

-          wskazać substraty i produkty w równaniach reakcji dotyczących kwasów,

-          określić typ reakcji na podstawie zapisanego równania (synteza, analiza czy wymiana).

-          obliczać zawartość procentową pierwiastków w  kwasach - w procentach masowych,

-          rozwiązywać zadania dotyczące stężenia procentowego roztworów kwasów (np. obliczyć ms , mr).

 

 

Na ocenę dobrą uczeń powinien:

-          umieć wymagania na oceny: dopuszczającą i dostateczną,

-          podać nazwy jonów powstałych podczas dysocjacji kwasów (tylko te, które były na lekcji i są zapisane w zeszycie),

-          opisać doświadczenie mające na celu zbadanie barwy wskaźnika w kwasie (podać: sprzęt i szkło, odczynniki, przebieg, obserwacje),

-          wiedzieć, jakie doświadczenie należy wykonać, aby sprawdzić, czy kwas jest elektrolitem,

-          opisać doświadczenie mające na celu otrzymanie kwasu beztlenowego (sprzęt i szkło, odczynniki, przebieg, obserwacje),

-          podać wartościowość atomu centralnego w kwasach tlenowych,

-          podać wzór tlenku kwasowego dla kwasów poznanych na lekcji,

-          opisać jak bezpiecznie rozcieńczać stężony kwas siarkowy (VI), 

-          znać zastosowania kwasów: fosforowego (V), siarkowego(IV), węglowego, siarkowodorowego,

-          zapisać wzór strukturalny dowolnego kwasu,

-          podać przyczyny kwaśnych opadów,

-          zaproponować sposoby ograniczające powstawanie kwaśnych opadów,

-          umieć rozwiązać trudniejsze zadani związane ze stężeniem procentowym

(np. z wykorzystaniem gęstości), składem procentowym.

 

 

Na ocenę bardzo dobrą uczeń powinien:

-          umieć wymagania na niższe oceny,

-          zapisywać równania reakcji prowadzące do powstawania kwaśnych opadów,

-          zapisać równanie reakcji otrzymywania tlenku siarki (VI), podać katalizator,

-          zapisywać równania reakcji do podanego schematu ( jak zad. 1/41  z podręcznika),

-          opisać doświadczenie mające na celu otrzymanie kwasu tlenowego (sprzęt i szkło, odczynniki, przebieg, obserwacje, wniosek),

-          opisać doświadczenie mające na celu udowodnienie, że kwas węglowy lub siarkowy (IV) są nietrwałe (sprzęt i szkło, odczynniki, przebieg, obserwacje, wniosek),

-          podawać nazwy dowolnych kwasów tlenowych,

-          umieć wyjaśnić (opisać na czym polega) zjawisko dysocjacji elektrolitycznej kwasu,

-          umieć powiązać właściwości kwasów z wynikającymi z nich zastosowaniami,

-          wiedzieć, gdzie w najbliższym otoczeniu człowieka można spotkać substancje zawierające kwasy i jak się z tymi substancjami obchodzić,

-          umieć uzupełniać równania reakcji z luką,

-          umieć stosować poznane wiadomości do rozwiązywania problemów,

-          rozwiązywać zadania typu 5/30 podręcznik,

-          umieć rozwiązywać trudne zadania związane ze stężeniem procentowym (rozcieńczanie i zatężanie roztworów kwasów) oraz masą atomową i cząsteczkową, prawem stałości składu.

 

Na ocenę celującą uczeń powinien:

-          umieć wymagania na niższe oceny,

-          pisać równania reakcji otrzymywania i dysocjacji elektrolitycznej kwasów i utworzyć nazwy jonów, podać nazwy kwasów nieomawianych w czasie lekcji,

-          rozpoznawać substancje na podstawie analizy schematów (chemigrafów typu zad. 4/21 podręcznik),

-          zapisywać równania dysocjacji stopniowej kwasów,

-          wiedzieć co to jest oleum, woda królewska, woda sodowa (dlaczego tak się nazywa), mocne i słabe kwasy z przykładami, dlaczego kwas chlorowodorowy nazywany jest solnym (zapisać odpowiednie równanie reakcji),

-          umieć rozwiązywać trudne zadania dotyczące kwasów.

 

 

Facebook Like Box Slider