zgoda
Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Możesz samodzielnie decydować o tym czy, jakie i przez jakie witryny pliki cookie mogą być zamieszczana na Twoim urządzeniu. Przeczytaj: jak wyłączyć pliki cookie. Szczgółowe informacje na temat wykorzystania plików cookie znajdziesz w Polityce Cookie.

 

Wymagania z działu: „Wewnętrzna budowa materii”

 

Na ocenę dopuszczającą uczeń powinien:

- wiedzieć co to jest: dyfuzja, cząsteczka, masa atomowa, elektrony walencyjne, wartościowość,

- wymienić cząstki tworzące: atom oraz jądro atomowe,

- wiedzieć, że elektrony krążą wokół jądra atomowego,

- wiedzieć, że tlen, wodór, chlor, azot w stanie wolnym występują w cząsteczkach dwuatomowych, wykorzystywać to do zapisu równań reakcji,

- odczytać co oznaczają symbole pierwiastków i wzory cząsteczek  ( np.: Fe – jeden atom żelaza, MgO –jedna cząsteczka tlenku magnezu itp.),

- określić liczbę i rodzaj pierwiastków wchodzących w skład cząsteczki,

- określić liczbę atomów wchodzących w skład jednej cząsteczki,

- utworzyć nazwę tlenku gdy podany jest jego wzór,

- zapisać wzór tlenku, gdy podana jest jego nazwa,

- uzgadniać współczynniki stechiometryczne w równaniach reakcji,

- wskazać substraty, produkty, określić typ reakcji na podstawie równania,

- znać symbole i nazwy pierwiastków podanych przez nauczyciela,

- znać wartościowości podanych przez nauczyciela pierwiastków,

- odczytać i zapisać ile wynosi masa atomowa pierwiastka,

- wiedzieć kto jest twórcą układu okresowego,

- określić, w którym okresie, i w której grupie leży pierwiastek oraz odczytać jego liczbę atomową,

- wśród podanych tlenków wskazać tlenki metali i niemetali.

Na ocenę dostateczną uczeń powinien:

- wiedzieć co to są i jakie mają cechy (masa, ładunek,..)  protony, elektrony i neutrony,

- znać pojęcia: cząsteczka pierwiastka chemicznego, cząsteczka związku chemicznego, współczynnik stechiometryczny, indeks stechiometryczny,masa cząsteczkowa, prawo zachowania masy,

- wiedzieć, że brom, jod i fluor w stanie wolnym występują w cząsteczkach dwuatomowych,

- podać przykłady zjawiska dyfuzji,

- zapisać wzory sumaryczne chlorków, siarczków ...

- podać nazwy chlorków, siarczków… gdy podane są wzory,

- narysować wzory kreskowe (strukturalne) tlenków,

- podać ile atomów poszczególnych pierwiastków wchodzi w skład kilku cząsteczek,

- podać ile atomów łącznie wchodzi w skład kilku cząsteczek,

- zapisać równanie reakcji syntezy tlenku lub innego dwuskładnikowego związku,

- zapisać równanie reakcji do zapisu słownego (np.: tlen + sód = tlenek sodu),

- obliczyć masę cząsteczkową związku chemicznego,

- obliczyć zawartość procentową (procent masowy) danego pierwiastka w cząsteczce związku chemicznego,

- obliczyć stosunek masowy pierwiastków w związku chemicznym,

- rozwiązać zadanie w oparciu o prawo zachowania masy,

- opisać budowę układu okresowego ( ile jest grup, okresów, jak się nazywają grupy itp..),

- na podstawie położenia pierwiastka w układzie okresowym podać: liczbę powłok, liczbę protonów,liczbę elektronów, liczbę elektronów walencyjnych, charakter chemiczny pierwiastka,

- umieć wymagania na oceny niższe.

Na ocenę dobrą uczeń powinien:

- znać pojęcia: liczba masowa, liczba atomowa, wzór sumaryczny,  wzór strukturalny, równanie reakcji chemicznej, prawo stałości składu, izotopy.

- wiedzieć w jaki sposób zapisuje się liczbę masową i liczbę atomową przy symbolu pierwiastka,

- dokonywać obliczeń związanych z liczbą atomową i masową – obliczać liczbę neutronów,

- wiedzieć jaki jest związek między liczbą protonów i elektronów w atomie danego pierwiastka,

- wyjaśnić dlaczego masy atomów i cząsteczek wyraża się w atomowych jednostkach masy,

- definiować masę atomową jako średnią mas atomów danego pierwiastka z uwzględnieniem jego składu izotopowego,

- zapisywać równania reakcji chemicznych różnego typu – analizy, redukcji, wymiany,

- uzupełniać luki w równaniach reakcji,

- odczytać z układu okresowego różne informacje o pierwiastkach,

- odnaleźć pierwiastek w układzie mając podane o nim wybrane informacje: np. liczbę elektronów, liczbę powłok i elektronów walencyjnych…

- odczytać z układu maksymalną wartościowość dla pierwiastków grup głównych czyli; 1., 2.,  13., 14., 15., 16. i 17. względem tlenu i wodoru,

- rozwiązywać zadania dotyczące masy cząsteczkowej, prawa zachowania masy, prawa stałości składu,

- opisać budowę wewnętrzną cieczy, ciał stałych i gazów,

- umieć wymagania na oceny niższe.

Na ocenę bardzo dobrą uczeń powinien:

- wiedzieć jaki jest rząd wielkości: atomów i mas atomów,

- wiedzieć, jak nazywają się izotopy wodoru, scharakteryzować je,

- wymienić dziedziny życia, w których izotopy znalazły zastosowanie,

- wyjaśnić na czym polegają zjawiska rozchodzenia się zapachów w powietrzu, itp.,

- wytłumaczyć, na czym polegają zjawiska: dyfuzji, rozpuszczania, mieszania, zmian stanów skupienia,

- zaplanować doświadczenie potwierdzające ziarnistą budowę materii,

- narysować model budowy atomu – pełny i uproszczony, na podstawie modelu budowy atomu określić: liczbę powłok, elektronów, elektronów walencyjnych, liczbę protonów lub zidentyfikować pierwiastek,

- opisać zależności między budową atomu, a położeniem konkretnego pierwiastka w układzie okresowym,

- wyjaśnić związek pomiędzy podobieństwem właściwości pierwiastków zapisanych w tej samej grupie układu okresowego a budową atomów,

- korzystać z prawidłowości dotyczących układu okresowego podczas rozwiązywania problemów –  np. wskazać aktywniejszy pierwiastek, uszeregować pierwiastki według wzrastającej ilości powłok…

- interpretować ilościowo dowolne równanie reakcji chemicznej,

- rozwiązywać różne zadania z działu, w oparciu o posiadane wiadomości,

- zapisać konfiguracje elektronowe dla pierwiastków o liczbie atomowej od 1 do 20,

- umieć wymagania na oceny niższe.

 

Na ocenę celującą uczeń powinien:

-  przeliczać atomową jednostkę masy (unit) na gramy i odwrotnie,

-  wiedzieć, jaka jest maksymalna liczba elektronów na danej powłoce,

-  zapisać konfigurację elektronową dla pierwiastków grup głównych o liczbie atomowej większej od 20,

- dokonywać obliczeń stechiometrycznych na podstawie równań reakcji,

- rozwiązywać zadania związane z okresem połowicznego rozpadu,

- rozwiązywać zadania z wykorzystaniem wzoru na średnią masę atomową,

- obliczyć, ile gramów waży jedna cząsteczka lub atom,

- rozwiązywać trudne zadania różnego typu,

 -umieć wymagania na oceny niższe.

 

 

Facebook Like Box Slider