zgoda
Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Możesz samodzielnie decydować o tym czy, jakie i przez jakie witryny pliki cookie mogą być zamieszczana na Twoim urządzeniu. Przeczytaj: jak wyłączyć pliki cookie. Szczgółowe informacje na temat wykorzystania plików cookie znajdziesz w Polityce Cookie.

 

DZIAŁ: POCHODNE WĘGLOWODORÓW.

 

Na ocenę dopuszczającą uczeń powinien:

- wiedzieć co to są pochodne węglowodorów, wymienić je,

- umieć zapisać wzory ogólne alkoholi i kwasów karboksylowych,

- umieć wskazać i nazwać grupy funkcyjne: alkoholi i kwasów karboksylowych,

- umieć zapisać wzór sumaryczny mając podany wzór strukturalny alkoholu lub kwasu,

- wiedzieć co oznacza R- we wzorach ogólnych,

- określić właściwości fizyczne alkoholu etylowego i kwasu octowego,

- wiedzieć, że metanol i kwas mrówkowy to silne trucizny,

- podać zastosowania alkoholi,

- podać gdzie występują kwasy: mrówkowy, szczawiowy, mlekowy, masłowy, cytrynowy, jabłkowy, octowy,

- znać wzory sumaryczne i strukturalne, oraz nazwy systematyczne alkoholu metylowego i etylowego, kwasu mrówkowego i octowego,

- rozpoznać nazwę alkoholu i  kwasu wśród nazw związków organicznych,

- umieć podać nazwy wyższych kwasów karboksylowych i wiedzieć dlaczego nazywamy je kwasami tłuszczowymi,

- podać gdzie występują estry w przyrodzie,

- wymienić zastosowania estrów,

- wiedzieć jakie związki chemiczne zalicza się do związków organicznych,

- obliczyć masę cząsteczkową dowolnej pochodnej,

- obliczyć zawartość procentową poszczególnych pierwiastków w cząsteczkach pochodnych,

- znać wartościowość węgla w związkach organicznych.

 

Na ocenę dostateczną uczeń powinien:

- umieć wymagania na ocenę dopuszczającą,

- umieć zapisać wzór ogólny estrów,

- umieć wskazać i nazwać grupy funkcyjne estrów, amin, aminokwasów,

- znać wzory sumaryczne, strukturalne, grupowe i nazwy pierwszych pięciu kwasów i alkoholi  w szeregach homologicznych,

- znać nazwy zwyczajowe kwasów:  propanowego i butanowego; propanolu i butanolu,

- znać wzory sumaryczne wyższych kwasów karboksylowych,

- umieć wymienić właściwości chemiczne etanolu i kwasu octowego ( bez równań)

- wiedzieć, że kwas oleinowy jest kwasem nienasyconym, uzasadnić dlaczego,

- umieć tworzyć nazwy systematyczne alkoholi , kwasów karboksylowych i estrów,

- wymienić właściwości fizyczne gliceryny,

- znać zastosowania wyższych kwasów karboksylowych,

- wskazać wśród wzorów związków chemicznych wzory alkoholi, kwasów, estrów, amin i aminokwasów,

- wiedzieć, że są alkohole jedno i wielohydroksylowe oraz umieć podać przykłady takich alkoholi,

- wykonać obliczenia związane ze stężeniem procentowym, masą, gęstością i objętością,,

- wiedzieć co to są i do czego służą mydła,

- zapisać równanie reakcji spalania (całkowitego, półspalania, niecałkowitego) alkoholu lub kwasu.

 

Na ocenę dobrą uczeń powinien:

- umieć wymagania na oceny niższe,

- umieć zapisać wzory sumaryczne i strukturalne dowolnego alkoholu i kwasu (do 10-ciu atomów węgla),

- umieć zapisać wzór estru mając podaną jego nazwę,

- napisać równania reakcji estryfikacji - mając podane nazwy substratów lub nazwę estru,

- wytłumaczyć dlaczego mimo grupy –OH odczyn alkoholu jest obojętny,

- znać wzory gliceryny, glicyny, metyloaminy,

- wymienić właściwości glicyny i metyloaminy,

- znać inne nazwy glicyny,

- zapisać przebieg dysocjacji jonowej kwasów karboksylowych (pierwszych czterech w szeregu) i podać nazwy jonów,

- umieć zapisać równanie reakcji otrzymywania mydła,

- umieć zapisać równania reakcji kwasów  z metalami , tlenkami metali oraz wodorotlenkami( cząsteczkowo),

- umieć uzupełniać „luki” w równaniach reakcji chemicznych (nazwać produkty i substraty),

- do doświadczenia przedstawionego za pomocą rysunku zapisać obserwacje i wniosek,

- wymienić właściwości fizyczne wyższych kwasów karboksylowych,

- wymienić właściwości chemiczne alkoholi i kwasów karboksylowych,

- rozwiązywać proste zadania z działu.

 

Na ocenę bardzo dobrą uczeń powinien:

- umieć wymagania na oceny niższe,

- znać nazwę systematyczną gliceryny,

- znać zastosowania gliceryny,

- wiedzieć jak doświadczalnie wykryć alkohol (opisać doświadczenie),

- wiedzieć, że wraz ze wzrostem długości łańcucha węglowego maleje rozpuszczalność

  w wodzie, zdolność do dysocjacji jonowej i aktywność chemiczna kwasów,

- umieć zapisać równania reakcji kwasów  z metalami oraz wodorotlenkami  - jonowo,

- rysować wzory strukturalne estrów kwasów karboksylowych, kwasu aminooctowego i metyloaminy,

- znać zastosowania kwasu octowego,

- narysować wzór strukturalny kwasu oleinowego,

- doświadczalnie odróżnić kwas oleinowy od innych kwasów (opisać doświadczenie),

- umieć opisać doświadczenia wykonywane lub oglądane w czasie lekcji,

- wskazać we wzorze estru część pochodzącą od kwasu  i część pochodzącą od alkoholu,

- rozwiązywać trudne zadania z działu.

 

Na ocenę celującą uczeń powinien:

- zapisać wzory strukturalne, grupowe oraz nazwy estrów i alkoholi mając podany wzór sumaryczny  w postaci CxHyOz,

- zapisywać wzory alkoholi wielohydroksylowych na podstawie nazwy i odwrotnie,

- zapisywać równania reakcji alkoholi z metalami, podać nazwy produktów,

- zapisać przebieg reakcji hydrolizy estru,

- wiedzieć jak odróżnić doświadczalnie alkohol monohydroksylowy od poliohydroksylowego,

- rozwiązywać b. trudne zadania,

- napisać wzór i podać zastosowania glikolu etylenowego,

- korzystając ze wzorów ogólnych kwasów i alkoholi zapisać równania reakcji spalania,

- wykorzystywać posiadane wiadomości do rozwiązywania zadań problemowych.

 

Facebook Like Box Slider