zgoda
Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Możesz samodzielnie decydować o tym czy, jakie i przez jakie witryny pliki cookie mogą być zamieszczana na Twoim urządzeniu. Przeczytaj: jak wyłączyć pliki cookie. Szczgółowe informacje na temat wykorzystania plików cookie znajdziesz w Polityce Cookie.

 

 

WYMAGANIA NA SPRAWDZIAN

 

DLA KLAS DRUGICH DZIAŁ: SOLE.

 

Na ocenę dopuszczającą uczeń powinien:

-    definiować pojęcia: sole, zobojętnianie, reakcja strąceniowa,

-     opisać doświadczenie „reakcja kwasu solnego (chlorowodorowego) z zasadą sodową” (podać obserwacje i wniosek),  

-          zapisać wzory sumaryczne (lub nazwy): chlorku sodu (NaCl), chlorku potasu (KCl), chlorku wapnia (CaCl2)  siarczku wapnia (CaS),  siarczku sodu (Na2S), węglanu magnezu (MgCO3), węglanu wapnia (CaCO3), węglanu potasu (K2CO3),  azotanu (V) potasu (KNO3),  azotanu (V) sodu (NaNO3), azotanu (V) magnezu (Mg(NO3)2 ), siarczanu (VI) baru (BaSO4), siarczanu (VI) sodu (Na2SO4), fosforanu (V) sodu (Na3PO4), fosforanu (V) potasu (K3PO4), fosforanu (V) wapnia (Ca3(PO4)2,

-          wśród wymienionych nazw wskazać (podkreślić) nazwy soli pochodzących od kwasów tlenowych i nazwy soli pochodzące od kwasów beztlenowych;

-          wśród podanych wzorów soli podkreślić wzory soli pochodzących od kwasów tlenowych i beztlenowych ;

-          korzystając z tablicy rozpuszczalności soli odczytać, w jakim stopniu dana sól rozpuszcza się w wodzie,

-          zapiać proste równania dysocjacji soli,

-          znać i zapisać słownie sposoby otrzymywania soli (kwas + metal →  sól + wodór,.....),

-          umieć uzgadniać współczynniki stechiometryczne w różnego typu reakcjach,

-          w przypadku równań reakcji strąceniowych zaznaczyć, który produkt wytrąca się w postaci osadu,

-          podać nazwy produktów reakcji zobojętniania oraz napisać równania zachodzących reakcji:

a)      kwasu solnego i zasady sodowej,

b)      kwasu solnego i zasady potasowej,

c)      kwasu azotowego(V) i zasady sodowej,

d)     kwasu azotowego (V) i zasady potasowej,

e)      kwasu siarkowego (VI) i wodorotlenku magnezu,

f)       kwasu siarkowego (VI) i wodorotlenku wapnia;

-    określić typ reakcji (synteza, analiza, wymiana) na podstawie równania reakcji,

-    podkreślić substraty lub produkty w podanym równaniu reakcji,

-    ustalić stosunek masowy pierwiastków w podanej soli,

-    obliczyć masę cząsteczkową soli,

-    rozwiązać proste zadanie dotyczące stężenia procentowego soli.

 

Na ocenę dostateczną uczeń powinien:

-          umieć wymagania z oceny dopuszczającej,

-          ustalać wzory i nazwy soli: chlorków, siarczków, azotanów (V), węglanów, siarczanów (VI),  siarczanów (IV), fosforanów (V),

-          wśród podanych wzorów soli podkreślić wzory chlorków, siarczków, azotanów (V), siarczanów(VI), węglanów, fosforanów (V),

-          wskazać wzory soli wśród wzorów innych substancji,

-          pisać równania reakcji dysocjacji elektrolitycznej dowolnych soli,

-          zapisać dowolne równanie reakcji zobojętniania (cząsteczkowe, jonowe i jonowe skrócone),

-          zapisywać równania reakcji:

a)      kwasów z metalami (cząsteczkowe),

b)      kwasów z tlenkami metali;

-     zapisać obserwacje i wnioski do doświadczeń ilustrujących reakcje kwasów z metalami i kwasów z tlenkami metali (tych z lekcji),

-          umieć obliczyć wartościowość metalu w podanym wzorze soli,

-          obliczyć zawartość procentową (procent masowy) pierwiastków w dowolnej soli,

-          rozwiązać zadanie dotyczące stężenia procentowego soli – obliczyć ms,  mw, mr.

 

Na ocenę dobrą uczeń powinien:

-          umieć wymagania na oceny niższe,

-          wiedzieć, na czym polega istota reakcji zobojętniania,

-          zapisać jonowo równania reakcji kwasów z metalami,

-          umieć posługiwać się szeregiem aktywności metali w celu przewidzenia, czy reakcja metalu z kwasem zajdzie,

-     zapisać obserwacje i wnioski do doświadczeń ilustrujących reakcje tlenków niemetali  z wodorotlenkami, soli z solami, soli z kwasami i soli z zasadami (tych z lekcji),

-          zapisywać równania reakcji:

a)      tlenków niemetali z wodorotlenkami,

b)      soli z solami (cząsteczkowe),

c)      soli z kwasami (cząsteczkowe),

d)     soli z zasadami (cząsteczkowe),

-          dobrać substraty w celu otrzymania określonych soli,

-          na podstawie tabeli rozpuszczalności soli przewidzieć, czy dana reakcja zajdzie,

-          znając jony znajdujące się w roztworze podać wzory soli, które uległy dysocjacji,

-          uzupełnić brakujący substrat lub produkt w równaniach reakcji otrzymywania soli,

-          rozwiązywać różne zadania dotyczące stężenia procentowego soli a uwzględnieniem gęstości.

 

Na ocenę bardzo dobrą uczeń powinien:

-          umieć wymagania na oceny niższe,

-          ustalać wzory i nazwy soli: jodków, bromków, fluorków,  

-          zapisywać równania reakcji:

 a) soli z solami ( jonowe i jonowe skrócone),

      b) soli z kwasami (jonowe i jonowe skrócone),

      c) soli z zasadami (jonowe i jonowe skrócone),

-     uzasadnić, dlaczego reakcje: dwóch soli, soli i kwasu, soli i zasady nie zachodzą,

-          zaproponować kilka sposobów otrzymywania tej samej soli,

-          ułożyć równania reakcji do schematu (chemografu),

-          wyjaśnić, dlaczego podczas dodawania kwasu do zasady następuje zmiana zabarwienia wskaźnika,

-          wyjaśnić zjawisko mętnienia wody wapiennej pod wpływem dwutlenku węgla,

-          zaprojektować doświadczenie mające na celu otrzymanie soli w reakcji strąceniowej (sprzęt, szkło, odczynniki, przebieg, obserwacje, wniosek),

-          znać nazwy zwyczajowe wybranych soli zadanie 290/66 zbiór,

-          rozwiązywać zadania podobne do tych rozwiązywanych w czasie lekcji oraz 344, 346, 347/74 zbiór.

 

 Na ocenę celującą uczeń powinien:

-          umieć wymagania na oceny niższe,

-          umieć zapisać nazwy i wzory wodorosoli, soli uwodnionych, azotanów (III) ...

-          umieć zapisywać wzory soli amonowych np. chlorku amonu oraz równania reakcji przebiegające z udziałem soli amonowych,

-          umieć zastosować posiadane wiadomości w sytuacjach nietypowych,

-          umieć rozwiązywać zadania różnego typu dotyczące soli,

-          wiedzieć co to są zjawiska krasowe i na czym polegają,

-          znać rodzaje twardości wody i opisać je.

 

 

 

 

 

 

Facebook Like Box Slider