zgoda
Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Możesz samodzielnie decydować o tym czy, jakie i przez jakie witryny pliki cookie mogą być zamieszczana na Twoim urządzeniu. Przeczytaj: jak wyłączyć pliki cookie. Szczgółowe informacje na temat wykorzystania plików cookie znajdziesz w Polityce Cookie.

 

DZIAŁ: WĘGIEL I JEGO ZWIĄZKI Z WODOREM- WĘGLOWODORY

 

Na ocenę dopuszczającą uczeń powinien:

- opisać położenie węgla w układzie okresowym,

- opisać budowę atomu węgla,

- wymienić dwie odmiany alotropowe w jakich występuje pierwiastek węgiel w przyrodzie,

- wymienić związki organiczne i nieorganiczne, w których występuje węgiel,

- znać wartościowość węgla w związkach organicznych,

- definiować pojęcia: węglowodory,  węglowodory nasycone, węglowodory nienasycone,

- wiedzieć jakie wiązania występują w alkanach, alkenach, alkinach.

- znać wzory sumaryczne, strukturalne i półstrukturalne: metanu, etanu, propanu, butanu, etenu i etynu,

- zapisać wzór sumaryczny dowolnego węglowodoru, mając podany wzór strukturalny lub grupowy,

- wymienić produkty spalania (całkowitego, półspalania, spalania niecałkowitego) węglowodorów,

- znać nazwy zwyczajowe: metanu, etenu, etynu, tlenku węgla (II),

- wiedzieć kiedy powstaje tlenek węgla (II) i jaki ma wpływ na ludzi,

- znać właściwości fizyczne i chemiczne metanu,

- wymienić naturalne źródła węglowodorów,

- obliczyć masę cząsteczkową dowolnego węglowodoru,

- obliczyć (ustalić) stosunek masowy pierwiastków w dowolnym węglowodorze.

 

 

Na ocenę dostateczną uczeń powinien:

- umieć wymagania na ocenę niższą,

- opisać właściwości fizyczne grafitu i diamentu,

- wymienić po dwa zastosowania grafitu i diamentu,

- wiedzieć gdzie występuje i jakie zastosowania ma metan (dwa),

- wymienić właściwości fizyczne i chemiczne etanu,

- wymienić właściwości fizyczne etenu i etynu,

- znać właściwości i zastosowania polietylenu,

- definiować pojęcia: alkany, alkeny, alkiny,

- znać wzory ogólne alkanów, alkenów i alkinów ,

- znać wzory sumaryczne, strukturalne i grupowe alkanów, alkenów i alkinów posiadających do dziesięciu atomów węgla w łańcuchu,

- umieć tworzyć nazwy alkanów, alkenów i alkinów do dziesięciu atomów węgla w łańcuchu,

- rozpoznawać spośród podanych nazw i wzorów alkany, alkeny i alkiny,

- zapisać wzór półstrukturalny węglowodoru mając podany wzór strukturalny,

- obliczyć skład procentowy dowolnego węglowodoru.

 

Na ocenę dobrą uczeń powinien:

- umieć wymagania na oceny niższe,

- znać zastosowania propanu i butanu, etenu i etynu (po dwa),

- wiedzieć co to jest gaz ziemny, ropa naftowa (skład – jedno zastosowanie),

- wymienić właściwości fizyczne i chemiczne alkanów,

- wymienić właściwości chemiczne alkenów i alkinów,

- znać właściwości chemiczne etenu i etynu,

- umieć zapisywać wzory sumaryczne alkanów, alkenów i alkinów o podanej liczbie atomów węgla lub wodoru w łańcuchu,

- zapisać sumarycznie przebieg reakcji przyłączenia fluorowca lub wodoru do węglowodoru nienasyconego – podać nazwy powstających produktów,

- umieć zapisać równania reakcji spalania dowolnych węglowodorów,

- wiedzieć jak doświadczalnie rozróżnić metan od etenu i etynu,

- wymienić substancje, z których można otrzymać eten i etyn,

- na podstawie masy cząsteczkowej ustalić wzór sumaryczny węglowodoru,

- rozwiązywać łatwe zadania.

 

Na oceną bardzo dobrą uczeń powinien:

- umieć wymagania na oceny niższe,

- wiedzieć co to jest:  reakcja polimeryzacji, wskazać: monomer, polimer,

- zapisać równanie reakcji polimeryzacji etenu,

- napisać równania reakcji przyłączenia fluorowców i wodoru do węglowodorów nienasyconych korzystając ze wzorów strukturalnych i grupowych – podać nazwy powstających produktów,

- napisać równania reakcji przyłączenia fluorowcowodorów  do węglowodorów nienasyconych korzystając ze wzorów: sumarycznych, strukturalnych i grupowych – podać nazwy powstających produktów,

- zaproponować i opisać doświadczenie mające na celu odróżnienie węglowodorów nasyconych od nienasyconych,

- zaproponować i opisać doświadczenie mające na celu identyfikację produktów spalania węglowodorów  (CO2, H2O, C),

- zapisać wniosek i obserwacje do doświadczenia przedstawionego za pomocą rysunku,

- umieć dokonywać obliczeń w oparciu o równania reakcji,

- umieć rozwiązywać trudne zadania.

 

Na ocenę celującą uczeń powinien:

- umieć wymagania na oceny niższe,

- scharakteryzować fullereny  (kto i kiedy je odkrył, czym się charakteryzują ),

- uzasadnić stwierdzenie „grafit jest dobrym przewodnikiem prądu elektrycznego”( dlaczego przewodzi?),

- podać przykłady pierwiastków występujących w kilku odmianach alotropowych,

- wiedzieć co to jest polipropylen i polichlorek winylu,

- podawać nazwy węglowodorów o  rozgałęzionych łańcuchach i ich fluorowcopochodnych,

- rozwiązywać bardzo trudne zadania.

Facebook Like Box Slider